dimecres, 4 de maig del 2011

ERC PORTA AL PARLAMENT DE CATALUNYA I AL CONGRÉS DE DIPUTATS EL MANTENIMENT DE L’ESTACIÓ DEL TREN AL CENTRE DE FIGUERES AMB LES VIES SOTERRADES

ERC PORTA AL PARLAMENT DE CATALUNYA I AL CONGRÉS DE DIPUTATS EL MANTENIMENT DE L’ESTACIÓ DEL TREN CONVENCIONAL AL CENTRE DE FIGUERES AMB LES VIES SOTERRADES

Els grups parlamentaris d’ERC al Parlament de Catalunya (Pere Bosch, diputat) i al Congrés de Diputats (Francesc Canet, diputat) han presentat sengles propostes per tal que les cambres es pronunciïn respecte del manteniment de l’estació del tren convencional al centre de la ciutat amb les vies soterrades. Les propostes han estat presentades a instàncies del grup municipal d’ERC a Figueres i demanen també un compromís de manteniment de la línia Figueres-Portbou/Cervera de la Marenda.

En l’exposició de motius es recorda que actualment, per al tren convencional está aprovada una variant oest, dividida en dos trams: el primer comença a l’altura de Vilamalla i acaba a l’estació (provisional) de Figueres-Vilafant, i ja hi circulen els combois de l’alta velocitat per poder iniciar el tram internacional Figueres-Perpinyà. El segon, preveu enllaçar l’estació Figueres-Vilafant amb l’actual línia convencional a l’alçada de Vilabertran, per continuar fins a Portbou. Aquest segon tram, que hauria de desmantellar les vies del centre de la ciutat de Figueres i faria desaparèixer l’actual estació del centre és, ara mateix, només sobre el paper. L’elevat cost i les dificultats pressupostàries, unides a la impossibilitat de poder acudir a les plusvàlues urbanístiques, certifiquen perspectives dubtoses de concreció d’aquest tram nord de la variant oest. Amb el risc evident de perpetuar la cicatriu en el teixit urbà que signifiquen les vies en superfície i els dos passos a nivell. I també, com apunten algunes tesis, la possibilitat de fer desaparèixer el tram de Figueres a Portbou del tren convencional si l’única estació que romangués fos l’actual de Figueres-Vilafant.

Davant aquesta situació i les incògnites generades, el manteniment de l’estació al centre per al tren convencional amb les vies soterrades resulta una opció apropiada, que integraria el tren en la ciutat, solucionaria molts problemes circulatoris i l’alliberaria uns terrenys importants per al desenvolupament de la ciutat. A més, seria la garantia del manteniment del tram Figueres-Portbou-Cervera.

A més, es recorda també que el ple municipal de l’Ajuntament de Figueres ja va aprovar per unanimitat una resolució, en la sessió del 14 d’octubre de 2010, que deia literalment que “l’Ajuntament de Figueres aposta també pel manteniment de l’estació del tren convencional al centre de la ciutat amb les vies soterrades, d’acord amb els estudis de què disposa i que demostren la viabilitat de les dues estacions” i que “explorarà a fons les possibilitats de fer realitat aquest model de dues estacions, d’acord amb el Govern de la Generalitat i el Govern de l’Estat”.

Francesc Canet destaca: la viabilitat del manteniment de l’estació del tren convencional amb les vies soterrades ve avalada per diferents estudis, que la consideren més econòmica i menys agressiva per al paisatge de la plana empordanesa que la construcció del segon tram (nord) de la variant de l’oest projectada i aprovada pel Ministerio de Fomento: no necessita de túnel (sota el Castell de Sant Ferran), ni de viaducte ni de grans talussos. A més, l’Ajuntament disposa d’un estudi encarregat a l’empresa INTRAESA que en demostra la viabilitat tècnica: fins i tot qualsevol tren podria arribar a l’estació del centre amb la construcció d’una connexió pel sud entre via TGV i via tren convencional.

El manteniment de l’estació convencional al centre de la ciutat amb les vies soterrades ha rebut molts suports ciutadans –una plataforma va lliurar més de sis mil signatures─ i institucionals (ajuntaments de la comarca, associacions d’empresaris...).

Per totes aquestes raons, la Proposició No Llei presentada al Congrés es demana a la Comissió de Fomento que insti el govern a:

1.-Prendre les decisions necessàries per mantenir l’estació del tren convencional al centre de Figueres amb les vies soterrades, per la qual cosa caldria donar compliment de manera immediata a una l’esmena 1807, incorporada als Presupuestos Generales del Estado (PGE) de l’any 2005, que preveia la realització d’un estudi informatiu per a la supressió de passos a nivell per soterrament de l’actual traçat.

2.-Apostar per comunicar al sud de Figueres les línies d’alta velocitat i convencional, per tal que tots els tipus de tren puguin arribar a l’estació del centre de la ciutat

3.-Resoldre les mancances de la línia Figueres-Portbou-Cervera de la Marenda, especialment quant a millora del material, freqúència horària i millora de les connexions interfrontereres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada